Friday, July 19, 2019

Päevalillemajonees

Mulle jubekoleväga meeldib rafineerimata päevalilleõli maitse. Noh praadimisel ma seda mõistagi ei kasuta tugeva spetsiifilise lõhna tõttu, aga kui ma omaendale mõne kerge suvise salati kokku keeran, siis panen sinna ikka törtsu justnimelt seda omapärase ja segiajamatu mekiga õli.

Novat ja aru ma ei saa, kuidas ma polnud siiani tulnud selle peale, et sellestsamast õlist majoneesi teha?!? Seda munavaba majoneesi, mis valmib seitsme sekundiga ning millega on kasvõi lihtsat keedukartulit nii hea ampsata.

Ah et kuidas munavaba majonees üles ehitatud on? Oi vat see on nüüd vist kõige lihtsam asi üleüldse siin köögimaailmas. Baasiks on piim ja õli vahekorras 1:2. Noh nt pool klaasi piima ja klaas toiduõli. Kallad need kokku kitsasse kõrgesse nõusse, mis on võimalikult sama läbimõõduga kui on sinu saumikseri otsik. Surrrrrrdi - loed seitsmeni ja ongi valmis. Kauem ei tasu suristada, siis läheb konsistents võiseks.

Noh aga muidugi kui sa nüüd lihtsalt piimast ja õlist selle kraami kokku keerad, saad sa olluse, mis näeb välja nagu majonees, aga maitseb nagu mittemidagi. Mõistagi käib siia juurde sool ja suhkur, törtsuke happekest ja särtsuke vürtsi. Traditsiooniliselt on viimasteks sidrun ja sinep, aga sama hästi võib ilmselt kasutada äädikat ja vürtsina meeldib mulle isegi mädarõigas rohkem.

Õiget maitsetasakaalu tuleb nüüd igaühel endal otsida, et mis rohkem mekib ja mismoodi saada ka harjumuspärast kollakat värvi majoneesile juurde (mis muidu tuleb munakollasest). Värvi osas - nt mina kasutan siin seda va universaalset puljongimaitseainet, mis annab tänu kurkumi sisaldusele ka jume juurde.

Lühidalt on sinu ülesanne saavutada endale sobiv tasakaal magusa-hapuka-soolase-vürtsika vahel, mis on enamiku toitude võtmeküsimus. Aga ühte ma soovitan mitte kasutada - must pipar "määrib" majoneesi välimuse ära.

Ja jummeli pärast, ega sina siis ei pea rafineerimata päevaõli kasutama majoneesi tegemiseks, kui ta sulle vastukarva on! Aga mulle näe meeldib ja tegin ma siis umbes selliseid asju kasutades:
- klaas õli
- pool klaasi piima
- teelusikas mädarõigast
- teelusikajagu magusat sidrunikastet (sina kasuta nt poole sidruni mahla ja teelusikas suhkrut)
- pool teelusikatäit universaalset puljongimaitseainet (midagi a la Vegeta)

Tavapärast ajakulu ja hinnakalkulatsiooni ei hakka ma seekord lisama, siin pole lihtsalt midagi mõõta. Proovi järele, katseta ja mängi maitsetega!

Ahjaa, need õpetused, et alguses mikserda kokk õli ja piim ning alles siis lisa maitseained, need on jura. Maitselisandite, sh happe lisamine kohe alguses ei muuda minu kogemusel mitte midagi, hilisem solberdamine on aga lihtsalt endale lisatöö tekitamine.
---
pilt võetud siit
---
PS - pildil pole majonees :)

No comments:

Post a Comment